onsdag 7 mars 2012

På finska och på svenska

Odd Me skrev väldigt roligt om att svära på finska. Suomi Finland Perkele är ju faktiskt namnet på en film till och med. Det är ungefär bara engelskans bloody som kommer upp till det samma som svordomarna på finska. (Jag lyckas jämt skriva finksa i det här blogginlägget, tydligen är det tiden på dygnet som påverkar mitt 3-fingrars-system. Säger den som också ofta bor i Funland istället för Finland). För att jag inte ska känna att det blir för patritiotiskt det här, så struntar jag i prat om identitet och nationalism och sånt (en mycket underskattad bristvara i min värld i allmänhet).

Men jo, det lär nog blir en och annan fin liten finlandssvensk lustighet framöver. Tur att fastlagstiden redan gick, jag blev förvirrad av alla dessa semlor. Fast som vegan blir det inte många fastlagsbullar annars heller.

Bonusbild på veganska örfilar (kanelbullar alltså) som Villipuutarha serverade i höst:

Även vitchokladtårta!

Från svordomar til bullar. Det gick ju bra det här. Nästa gång mindre text mera bild.

Inga kommentarer: