torsdag 15 mars 2012

Promenad på stan, del 2: Tiina Talvikki

Tiina Talvikki karakteriserar sig som mode för flickorna från skogen. Skogsflickestilen härrör från den japanska stilen Mori Girl ( 森ガール ). Tänk er böljande klänningar, feminina skärningar, nånstans mellan bekymmerslös eskapism och vardagliga praktiska kläder.






Underbara unia halsdukar i filt med handgjorda små spetsdukar och vintageknappar.


Och tygkassar i rottingmönster!


En underbar trampsymaskin som bord för knappar (badges).





Tygbeklädda knappar i jeansjackan:



Men se haren på ryggen!





Och vad jag kom för att hämta:


Underkjol i tyll, med ett lager organza underst



Och så provade jag för att få passform vid midjan.

Måste öva på det här med fotografering.


Hittade ett väldigt intressant tyg i Tiinas hylla: fin färg och vacker textur. Så jag beställde nånting nytt för våren. Egentligen ganska enkelt och t.o.m. lättgissat: en A-linje-tunika så enkelt skuret som möjligt med bara sid- och axelsömmar, och empiremidja med knytband. Så som jag vill ha det så enkelt som möjligt.


På mönstret skrev jag "väljä väljä väljä" d.v.s. "rymlig rymlig rymlig"


Sen måste jag dra åstad.


På med Kahlo knit tunic, Lovely knit med Noa Noas quiltjacka under.


Vart gick jag sen?

Jo... Tiina tipsade om nånting som jag inte sett förut med egna ögon!


Men varför står den med ryggen mot?



Fortsättning följer...


Inga kommentarer: