lördag 14 april 2012

Ekologiska och rättvisa kläder

Ska skriva om något roligare än ämnet "hur sjuk jag varit i dag". (Det ämnet innehåller tekokande, dålig sömn och hiskeliga drömmar, samt ledvärk och muskelont. Tråkigt!) Istället ska jag prata kläder!

Har igen på hjärna hur i jedamej jag vill ha nånting nytt. Gärna allt nytt. Gärna en massa fina grejer för att bygga upp en helt ny stil för de gamla kläderna duger så klart inte. Eftersom jag tyvärr dras med ett sånt där tröttsamt samvete (alltså megaångest!) över miljön och människor så måste det så klart handla om ekologiska, återvunna och rättvisa kläder.

Orkar inte skriva mer utan ska övergå till bilderna, så låter Anniina från Nurmi Clothing argumentera: http://www.nurmiclothing.com/sustainability/why-to-blabber-about-ecology


Önskelista:

T.ex. en tunika/klänning med luva och gott samvete från Amnestys 50-årsjubileumskollektion eller från kvinnodagskollektionen.


Amnestys kampanjkollektioner är ekologiska och rättvisemärkta. Bilder från Amnestystore.fi



Bekväma och praktiska kläder. För att bre mer på praktofaktorn skulle jag så klart gärna ha något från Globe Hope. En till hängselklänning gjort på armésäck. Sen skulle jag dona en massa praktiska saker och ibland stoppa händerna djupt i de stora fickorna på klänningen.




Bilderna från Globe Hope: Haapa och Likka


Utöver praktosuget har jag också suktat efter unika plagg från Resurrection Rags.



Alla de här supersöta kjolarna är gjorda av scarfar och spetsar!

Resurrection Rags bjuder även på accesoarer och smycken utöver one of a kind -kollektionen. Och jag vill ha allt! :D





Jag kan just tänka mig med något av dessa, med en skir blus och kanske en ruffig kofta eller en trasig jacka över... Och stövlar... Har jag bitits av boho-flugan (sju, åtta år för sent???) eller är det shabby chic som smugit sin in i min hjärna?



Skulle särskilt gärna kombinera den här blusen med en armesäcksklänning!
Eller den här klänningen med tjocka strumpor, gamla stövlar och stor sjal!


Jag hade fler länkar men jag orkar inte med dem längre, så det får bli en annan dag. Mera om rena kläder på Clean Clothes Campaign, som bl.a. jobbar mot sandblåsta jeans, eftersom det är farligt för arbetarna. Sen finns Fair Wear Foundation, som jag inte är bekant med men som jag lärde mig att Odd Molly tillhör.

God natt,

Mvh. konvalescenten.

Inga kommentarer: