onsdag 16 maj 2012

En människorättsaktivist i närbild

Jag, i morse på tåget från Helsingfors:


Amnestyskjorta och te ur en dykad pappmugg



Jag lackade naglarna medan jag gick igenom lektionen jag skulle hålla.


Jag har varit medlem i Amnesty snart 10 år och fast jag inte är särskilt aktiv längre så går jag ibland och håller lektioner på skolor i området. Mest har det varit gymnasier i Åbo en idag besökte jag för första gången Salo gymnasium. Kursen var Samhällskunskap 1 så jag pratade om organisationer och om att påverka samt om mänskliga rättigheter.

Jag är frivillig så det blir bara lekmannaundervisning så att säga, men jag hoppas jag kan utvecklas som människorättsutbildare! Och det känns vettigt att kunna gå till en skola och prata, oavsett om det är fackföreningsgrejer eller mänskliga rättigheter.

Det är nog ändå det här jag mest gillar att göra trots att studierna inom området körde ihop sig och engagemanget emellanåt tryter. Men ändå.


Hissen och hem.


Mera om Helsingfors senare!