torsdag 17 maj 2012

Helsingfors del 1: Heluna Shop

Passar på att spinna vidare på skonojan och att ha kadaver på fötterna (med anspelning på inlägget nedanför om laestadianska renskinnsstövlar). Så nu blir det vegetariska skor, alltså fejkläder och växtmaterial, som hampa, som gäller. Det här är också ett tajmat inlägg, hurra för helgdagsplugg för mig och besöket från i tisdag:

I Sörnäs i Helsingfors, på Torkelsgatan, finns Helunashop. De säljer Vegetarian Shoes, Ethlectic, Beauty Without Cruelty, Faith in Nature, och även andra djurvänliga och ekologiska produkter.

Och ordentliga boots!



Mina lila paraboots har ofta figurerat i bilderna för jag sliter dem med hälsan närhelst jag behöver nåt praktiskt att gå i. Parabootsen tillverkas av Vegetarian Shoes och de görs i England. Liksom Solovair och Tredair så är det fråga om produktion som fortfarande görs utan sweatshop-arbete, vilket t.ex. inte är fallet med Doc Martens-skor längre efter att de flyttade tillverkningen till Kina och Thailand.


Vegetarian Shoes säljer också sulor och blank. Carnaubavax åt mig.


Vi tar lite dojor:

Sandaler och promenadskor (jag måste ja slumrat mig igenom gladiatormodet...)



Är det här pumps nu då som det heter... Stövlar...



Gumitossor i hampa och ekologisk bomull.



Det är nog Engineer bootsen från Vegetarian shoes jag mest dreglade efter!


Annat också:



Beauty without crueltys nagellack och sen lite suddig aloe vera-kräm



Ser man på, ekologisk Q10-kräm! Allt ser man när man blir gammal.




Jag rekommenderar Jonathan Safran Foer. ALLA hans böcker.



Litteratur, och återvunna necessär/portmonnä/börsar och annat smått gott från Pinkkis



Den ovillige mannekängen med sina nya boots.

~Slut~

Inga kommentarer: