lördag 26 maj 2012

Lådbilsrally och fackpropaganda

På fredag steg jag upp kl 6 och kl 7 kom bilen som körde iväg till Hirvensalo. Det var fråga om lådbilsrally och jag var på plats för att berätta om Metall för de yrkesskolstuderande som deltog.

Dagens hissresenär (alla har fattat att jag bor i sjätte våningen och är lat): Munkjacka från Amnestystore.fi. Väskan på bilden får hädanefter namnet Sommarens freeboxfynd, så rymlig och bra är den. Klänning därunder från Henriks loppis. Nu hänger det en del sk. "bondage"-remmar fast på ryggen men de syns inte på bild.


Lite morgontrött... Teet i pappmuggen syns inte!

Jag kan elaborera lite på varför jag är aktiv inom fackrörelsen och varför jag vill prata med ungdomar. Jag har ju ett visst perspektiv och en tydlig agenda: värva studentmedlemmar och medlemmar. Jag behöver en stark fackföreningsrörelse för att de sakerna jag tycker är viktiga ska utvecklas i den riktning jag tycker är vettig, och därför behöver jag alla nya medlemmar facket kan få. OCH sen anser jag att alla förmånerna man får genom medlemskap gör det till ett väldigt vettigt utbyte.

Jag måste ju absolut framhålla att jag har detta budskap när jag berättar om arbetarrörelsen och om de landvinningar facket gjort och sen om frågor jag tycker är viktiga idag, som inhyrd arbetskraft, utnyttjande av unga och studerande eller sommarjobbare, och särskilt pratet om ungdomsarbetslöshet som ett problem som beror på ungdomars lättja och ansvarslöshet. Jag tycker ju att det är taskigt att utge ungdomarna för att vara problematiska i sig. Det gnället är ju lika gammaltsom hela västerländska civilisationen (jfr de gamla grekernas himlande om ungdomars störande vanor) eller varför inte vilken civilisation som helst. Jag vill se nåt nytt i debatten som skulle lösa problem och inte skylla dem på en viss åldersgrupp.


Vi varvar med vårens innefärg: neongult!

Vi fick ett par nya medlemmar, de flesta var redan studerandemedlemmar, så vi pratade om sommarjobb med dem. Ett ständigt återkommande problem är att ungdomar utnyttjas som sommarjobbare. Lönen kommer inte i tid, den är för låg, tilläggen betalas inte, eller semesterersättningen betalas inte. Man utnyttjar ungdomars ovetskap om spelreglerna i arbetslivet: deras rättighet att få arbetsavtalet skriftligt på papper, skälig lön enligt fackets arbetsvillkoravtal, tillägg, semester eller ersättning i pengar för semestern. Som jag ser det går detta hand i hand med individualiseringstrenden i samhället: nuförtiden går man inte och frågar om man inte vet vad man har rätt till, utan istället ger man sken av att vara fiffig och förhandla sina arbetsvillkor och -avtal själv. Eller så vill man vara på god fot med arbetsgivaren och låter bli att kräva nåt, och då fogar man sig helt ovetande till dåligare villkor än vad man har rätt till enligt vad facket förhandlat!

Det tråkiga var att trots att alla yrkesskolstuderandena som pluggade metallinjen var medlemmar eller ville bli det, så ville inte cateringstudenterna, som lagade maten där, varken höra om restaurang- och servicebranschens fackförbund eller om sina rättigheter på sommarjobb. De flesta ansåg att de inte behövde. Det var tråkigt, inte för att jag blev avvisad - för det måste ju vara okej, fastän jag tycker att jag har rätt så är det ju upp till var och en om de vill ta till sig - utan för att jag blev lite ledsen för deras skull. Jag är rädd för att de som tycker att de nog klarar sig själv inom restaurangbranschen kommer att bli besvikna: om man är inhyrd och får sparken är det inte mycket man kan göra. Än så länge klarar man sig inte särskilt bra utan pengar om man är arbetslös, och fastän man är arbetsför och flitig så räcker det nuförtiden inte till. Tyvärr. Fast man skulle vara den bästa restaurangarbetaren nånsin så kan vad som helst hända, eller så kan ha man otur, arbetsgivaren är skum, osv.

Och jag tog inte ens upp problemet med svartarbete. Och min uppfattning är att ungdomar utnyttjas även på så sätt: vad gör man om arbetsgivarens föreslår att vi gör det lite vid sidan om va, du kan ju det här, du sköter dig va, och s jobbar du över ganska mycket, inte behöver vi betala medlemsavgift till facket eller skatt på det här,

Nu orkar jag inte prata mera arbetsmarknad men jag ska kanske öva mig lite mer. Fick förslaget om att gå med i kommunalval och sossarna också... Hmmm... Jag sa att jag måste fundera!


Den här bilden tog Iiris


- Er hängivna agitator

Inga kommentarer: