måndag 7 maj 2012

På arbetsrummet

Jag har varit och provat! Och det var just så fint det kan bli när man får rota i hyllan hos någon som kan SY - och som begriper när man förklarar "jo liksom en tunika och det ska vara vidd, vidd, vidd, och sen ärmar som smalnar av och sen ett knytband på empirhöjd liksom".


Tiina Talvikki levererar


Tiina jobbar på arbetsrummet på Estersgatan. Tidigare dokumenterade besök finns här: Öppet hus och här: hos Hoppu Design och hos Tiina Talvikki.


E-S-T-E-R-I


Sen provades det och jag genomgick en förvandling från fackföreningsproletär på resa till en drömsk suddig älvlik gestalt, se bara:


=>


Dagens ovan: grå blus från Earth Collection (loppisfynd av Katja!), grå väst från Henriks gårdsloppis, avlagda svarta jeans, lila paraboots från Vegetarian Shoes.

Sen fler nya sköna ting som Tiina gjort: kjolar av vintage-bordsdukar. Helrunda kjolar med ordentlig vidd. Och sen detajerna: knappar, fickor, spetsdukar...


Precis min favoritfärg i turkosblått!


Denna sköna gröna tror jag skulle passa med tunikan! Åh!



Sen drack vi te och jag tog fram äppelsyltfickor jag köpte på torget imorse. Det var en väldans bra försäljare för han visste nog att jag behövde nånting sött att ta med mig. Fickorna har ett så vackert namn om LÖRTSY på finska. Prova säga det. LÖRTSY. Haha. Det är flottigt som munk/donut, vit vetemjölssmet med socker i som doppats i stekfett och det är gott som en solig dak på sommarmarknad.




Titta förresten på tekopparne: såna fina detaljer! Ser ni den lilla människofiguren i bilden ovan? (Man ser den om man håller i örat på koppen med vänster hand. Syns i bilden med teet i koppen.)

Vackert, lyxigt, vackert...


Men sen gick jag hem! Det är hårdplugg som gäller för imorgon blir det inträdesprov.


Bonus: vegans pannkaka med vegansk visp - bevis på att det är möjligt! MUMSI.


Tycker bestämt Alpro borde sponsra lite här!

Inga kommentarer: